Beleid

In de visie van Kids’ Companion BV is kinderopvang meer dan “opvang” alleen: kinderopvang betekent met name zorg voor en begeleiding van kinderen in een belangrijke ontwikkelingsfase van hun leven.
Onder het motto: “Opvoeden is niet het kind behoeden voor het vallen, maar het helpen bij het opstaan”, biedt Kids’ Companion in kleinschalige kinderdagverblijven een op kinderen afgestemde, ruimtelijke omgeving en speelgelegenheid.
Hier kunnen kinderen samenspelen met andere kinderen en daarbij op een natuurlijke wijze sociale vaardigheden aanleren. Ook is gezorgd voor ruimtes waar een kind zich even in zijn of haar eigen belevingswereld terug kan trekken.
Vanuit de geboden fysieke en emotionele veiligheid kunnen kinderen worden uitgedaagd hun grenzen op te zoeken.

Alle onderdelen van het beleid zijn te allen tijde op locatie in te zien door ouders van de kinderen bij Sterre en Madelief.

Uitgangspunten en doelstellingen

De belangrijkste pedagogische uitgangspunten en daarmee de basis voor de pedagogische doelstellingen van Kids’ Companion zijn de rechten van ieder kind:

  • ieder kind heeft recht op fysieke en emotionele veiligheid;
  • ieder kind heeft recht op respect en vertrouwen van alle leidsters en alle kinderen en op de kans om vriendschappen op te bouwen met andere kinderen;
  • ieder kind heeft er recht op te leren binnen welke grenzen hij/zij mag acteren en welke normen en waarden gehanteerd worden in een respectvolle omgang met anderen en als voorbereiding op actieve deelname in de maatschappij;
  • ieder kind is uniek en heeft recht op volledige ontplooiing van zijn of haar mogelijkheden op emotioneel, sociaal, motorisch, cognitief, verbaal/non-verbaal, creatief en muzisch gebied.

Kids’ Companion volgt niet één specifieke pedagogische stroming, maar combineert de uitgangspunten van verschillende pedagogen tot een beleid dat gericht is op het behalen van de belangrijkste pedagogische doelstellingen, zoals bij wet bepaald:
Sterre 11 jaar 050

  • het bieden van fysieke en emotionele veiligheid: de fysieke veiligheid is geborgd door een actueel gezondheids- en veiligheidsbeleid, grote risico’s worden onderkend en maatregelen getroffen; de emotionele veiligheid wordt geborgd door de leidster: zij gaat op een sensitieve en responsieve manier met kinderen om, toont respect voor de autonomie van kinderen, stelt grenzen en biedt structuur oor het gedrag van kinderen, zodat kinderen zich emotioneel veilig en geborgen kunnen voelen;
  • het bevorderen van de sociale competentie van kinderen: de leidster begeleidt de kinderen in hun interacties, waarbij hen spelenderwijs sociale kennis en vaardigheden worden bijgebracht, teneinde de kinderen in staat te stellen steeds zelfstandiger relaties met andere op te bouwen en te onderhouden;
  • socialisatie door overdracht van waarden en normen: de leidster stimuleert de kinderen om op een open manier kennis te maken met de algemeen aanvaarde waarden en normen in de samenleving met het oog op een respectvolle omgang met anderen en een actieve participatie in de maatschappij;
  • het bevorderen van persoonlijke competentie van kinderen: de leidster daagt de kinderen spelenderwijs uit in de ontwikkeling van hun motorische vaardigheden, cognitieve vaardigheden, taalvaardigheden en creatieve vaardigheden, teneinde hen in staat te stellen steeds zelfstandiger te functioneren in een veranderende omgeving.

Het beleid van Kids’ Companion is uitgewerkt in werkplannen en protocollen.

Borging van het beleid, inclusief werkplannen en protocollen vindt plaats via strikte naleving door alle beroepskrachten en beroepskrachten in opleiding/in ontwikkeling, uniforme wijze van inwerken van nieuwe beroepskrachten en begeleiding van beroepskrachten in opleiding/in ontwikkeling, het elkaar aanspreken op niet juist of niet volledig naleven van de werkplannen en protocollen en de jaarlijkse functionerings- en/of beoordelingsgesprekken waarin het functioneren en naleven van werkplannen en protocollen aan de orde worden gesteld. Tevens worden via een cyclisch proces bij iedere teamvergadering de werkplannen en protocollen expliciet besproken en zonodig aangepast.